donderdag, februari 10, 2005

De kringen naar buiten

Met moeder in platenwinkel met op de achtergrond de Beurs van Brussel.
IK moet eerlijk toegeven dat ik mij een beetje schuldig voel ten opzichte van mijn lezers, ik heb jullie verwaarloosd. Geen paragrafen heb ik gepolijst maar allerhande beetjes informatie heb ik jullie geserveerd waarvan de zin wellicht niet duidelijk is. Op jullie beurs ging ik speculeren maar lansgsom meer wordt het mij duidelijk dat het eerder op de Beurs van Brussel is dat ik mijn speculaties zal toespitsen. La Banque Belgolaise, Société générale, Union Minières niet de minste beursgenoteerde bedrijven hebben zich verstrikt in mijn verhaal... Jean-Luc Vellut, hoofd van de wetenschappelijke commissie van het Geheugen van de Congo en passioneel verdediger van de waardeoordeelvrije, objectieve historiografie blijkt op hun loonlijst te staan ...
"La Chaire d'Études africaines bénéficie du concours de la Société Générale de Belgique, de la Banque Belgolaise et de l'Union Minière. Elle est placée sous l'égide de la Fondation Louvain. Le projet est coordonné en 2001-2002 par le professeur Jean-Luc Vellut. Entrée libre."
WOW ... OMKOOPSCHANDAAL!?
De Université Catholique Louvain haalt graag de banden aan met het bedrijfsleven en via de Fondation Louvain, waar onder voorzitterschap van Etienne Davignon de fine fleur van de Belgische industrie en adel in de bestuursraad zetelt, kan een leerstoel gesponsord worden, 300.000 euro kost dat voor 3 jaar. Die van afrikanistiek hebben blijkbaar de Société Générale, de Banque Belgolaise en Union Minière voor hun rekening genomen. Vellut was duidelijk hun mannetje, over het geheugen van de Congo mocht hij iets in elkaar steken, mocht gelijk ook op de revolutionaire "Geheugen van Congo" tentoonstelling in Tervuren de wetenschappelijke commissie samenstelen en voorzitten. Die man zijn leerstoel wordt dus bekostigd door de 3 kroonjuwelen van de Belgische industrie, die niet enkel tot hun enkels maar tot over hun oren in de stront zitten van het Belgisch Koloniaal Verleden. Slecht zijn zij daarbij niet gevaren, au contraire, wereldwijde conglomeraten zijn het geworden met een omzet waarvan ik wel eens zou willen weten hoe die zich verhoudt tot het BNP van de huidige Democratische Republiek Congo. Daar gaat het niet zo best, is het nog wel een staat of enkel grondstofkartels die elkaar bekampen, besponsord en bewapend door ... ja, door wie? "Materials for a better life" is tegenwoordig de corporate slogan van UMICORE (voormalige Union Minière), een beter leven hier, dat wel, een pak beter in ieder geval dan daar vanwaar de grondstoffen komen, daar vloeit nog steeds maar één ding rijkelijk ... het rode bloed van zwarte negers en woekert ook de "vilest scramble for loot" die Joseph Conrad aanklaagde onder het bewind van Leopold II nog onverminderd verder.
Enfin, 300.000 euro, een habbekrats, hebben zij dus samengelegd om hun leerstoel in Leuven te kopen en professor emeritus Jean-Luc Vellut zijn ding te laten doen, een springplank ook naar Tervuren om daar de geest van Leopold II te bedwingen die met het verschijnen van de bestseller van Adam Hochschild King Leopold's Ghost: a Story of Greed, Terror, and Heroism in Colonial Africa als een spook terug aan de horizon van België was opgedaagd ("Thou art a scholar, speak to it" Hamlet/Spectres de Marx)... we gaan zien ... als ik 8 euro voor de entrée vind tenminste, want tot mijn scha en schande moet ik vaststellen dat ik nog steeds volledig platzak ben. Onderdak en voedsel zijn niet langer mijn probleem, maar in een stad als brussel valt er in de winter niet veel te beleven zonder geld. In Tenerife, links de oceaan, rechts de bergen, zon bovenaan was ik met een paar euro op zak al stappend de koning ter rijk. Hier leef ik tussen steen met veelal een grijze koepel eroverheen en ben ik gedoemd om binnenskamers te leven, wat overigens hier in België, putje winter, wel zijn charmes heeft. Niet veel gestapt maar er wel van geprofiteerd om wat research te doen aan mijn computer verbonden met het wereldwijde web. Rond de tentoonstelling in Tervuren zal het volgende hoofdstuk zich afspelen met acteurs die op mondiaal vlak acteren. 't Is eens iets anders dan mijn eigen kleine kringetje. Niet direct materiaal om stapsgewijs te bloggen. Voorlopig heb ik het in My Brain opgeslagen, software die het mogelijk maakt seer soepel allerhande informatie overzichtelijk te bewaren en gelijk associatieve verbanden te leggen. Leuk speelgoed, moeite om eens uit te proberen (www.thebrain.com).

Geen opmerkingen: