maandag, februari 07, 2005

Nieuwe horizonten, nieuwe vijanden ...

Ben nu een week terug in België. Momenteel logeer ik bij mijn moeder en heb ik beschikking over een luxe suite in een prachtig appartement in het centrum van Brussel. Vandaag is er een verhuis gepland, mijn moeder heeft een huisje aan zee gekocht maar had de tijd nog niet gevonden er naartoe te gaan, laat staan het te bemeubelen. Het ziet ernaar uit dat het huisje in Den Haan even mijn verblijfplaats gaat worden. Zie ik wel zitten, lekker anoniem aan zee, niet ver van Oostende ook, voor mij de stad van James Ensor, Marvin Gay, Arno, Claus en - niet te vergeten - Leopold II ... had ik daar niet nog een eitje mee te pellen? Paar miljoen negers heeft die man vermassacreerd ter vermeerdering van zijn persoonlijk fortuin, faut le faire, heeft er nog een aantal standbeelden aan overgehouden zelfs, staan nog recht als ik mij niet vergis.

De grote tentoonstelling over de Congo Het Geheugen van Congo. De koloniale tijd is deze week ook geopend in het museum van Tervuren:

"Belgien setzt sich in einer Dokumentarschau intensiv mit seiner Kolonialvergangeheit auseinander. "Gedächtnis und Erinnerung" heißt eine umfangreiche Ausstellung zur Kolonialgeschichte im Kongo, die ab Anfang Februar im Museum für Zentralafrika in Tervuren bei Brüssel zu sehen ist. Thematisiert wird unter anderem die Unterdrückung der Afrikaner durch die Belgier. Unter der europäischen Fremdherrschaft war es im Kongo zu zahlreichen Massakern an der einheimischen Bevölkerung gekommen, die jahrzehntelang tabuisiert wurden."

Eens zien hoe het met die taboes gesteld is ondertussen ... Een mens moet zich met iets bezighouden en ik heb trouwens een vijand nodig om mijn pen op dreef te houden. Heb wel zin om mij op kosten van Leopold II in de publiciteit te lullen en zo mijn bezoekersaantallen wat op te krikken.


1 opmerking:

MICA zei

De Haan, aan zee. Ja inderdaad Claus en Leopold II. Dit zou een niewe wending geven
aan ons leven...

Het was een saaie vakantiedag en ik hielp je moeder met de verhuis. Had nooit gedacht dat ik haar zoon flipke zou ontmoeten. Op weg naar zee hadden we het over literatuur en Claus. Je keek door de achteruitkijkspiegel en op dat moment voelde ik iets inspirerends en verlangde naar wie jij was. Via Google op zoek, vond ik deze blog. Na die dag aan zee stuurde ik je een mail en ordetekende ik met BB. Jij dacht dat ik een virus was. Gelukkig bracht de literatuur (Ik las op dat moment Hetverdriet van Belgë)samen. We zijn dan ook aan het avontuur van mijn Germaanse studies begonnen en van de Congo. MAAR NOG STEEDS BEN IK JALOERS OP ex?vriendinnetje Ola, van wie je meer en meer hield (zeg je tegen mij ook)en op Wendy, het meisje van erasmus de grasmus die het blijkbaar wel kon volhouden in een schaakpartijtje met jou! Wanneer schrijf je over BB?