woensdag, februari 02, 2005

Langs de boekhandels

Maandag dus bij de boekhandelaars langsgeweest. Eerst langs In't Profijtelijk Boeksken op de hoek van de Wolstraat. Jan Herbots is de uitbater en hij leek me een heel correct man. Hij verstond mijn probleem (ik wou mijn boeken terug) en ik verstond zijn probleem (hij wou dan wel zijn geld terug). 2000 Euro had hij betaald voor de resterende boeken en had daar ook het schriftelijk bewijs van, met ondertekening van Alvin voor ontvangst. Hij had de boeken al opzij laten zetten in zijn magazijn in Westerlo. Het was kwestie van een oplossing te vinden voor de terugbetaling.
Laat ons van dit malheur iets moois maken dacht ik, mijn levensmotto getrouw, en verzon terplekke een oplossing die alle partijen tevreden kon stellen. Ervan uitgaande dat Alvin al lang dat geld had opgemorst, dacht ik een tentoonstelling van zijn graffiti in de boekhandel te organiseren en met de opbrengst van de verkoop Jan te vergoeden. Geniaal toch! Ik redde mijn boeken en Alvin zijn gezicht in mijn oneindige barmhartigheid die alles met de mantel der liefde zou bedekken. Was er eigenlijk een probleem?

Jan hielp mij met de andere boekhandel te identificeren die voor hem al een partij boeken had gekocht. Het bleek De Librije te zijn, was vroeger nog een antiquariaat op de Mechelse Steenweg 4 (buurman nog geweest dus want ik had een tijd op nr.2 gewoond) maar verkocht nu enkel via catalogus en woonde in de Grapheusstraat in Deurne. Ik maakte een afspraak en zou er 's avonds langsgaan. Hij bleek vier kartonnen dozen gekocht te hebben en had de meeste boeken al in zijn catalogus van januari verwerkt die ook al verstuurd was naar zijn klanten. Een klein aantal waren al verkocht en terwijl ik bij hem zat liepen er nog een aantal bestellingen binnen. Er stonden inderdaad 120 boeken in uit mijn bibliotheek, stelde ik nadien vast. Hij zou de boeken ook bevriezen maar wenste uiteraard ook graag zijn geld terug en had ook al heel wat werk in de catalogus gestoken. 800 Euro had hij aan Alvin betaald en liet mij ook het schriftelijk bewijs zien.

Geen opmerkingen: