zaterdag, december 25, 2004

KLAP OP DE VUURPIJL

Vanaf januari zouden Jeffrey, Inge & Dirk bij mij op het appartement komen wonen ... cadeau van Seppe! Warum nicht?
Ik passeerde nog even langs Jeffrey en Ingrid, die samen een studio huren in Mare Verde, het complex waar ik ook mijn appartement betrek. Chaime, de vriend van Inge, is er, alsook Jeffrey's nieuwe Argentijnse vriendje. Inge heeft net gekookt en ze staan op het punt lekker gezellig met hun vieren te gaan eten. Inge moest me even spreken zegt ze en vertelt meteen waar het op staat: zij, Jeffrey en Dirk (die ook enkele maanden bij Telerife gewerkt heeft en nu ergens garcon is en ook iets huurt in Mare Verde) zouden bij mij komen inwonen. Ze hadden financiële problemen en Seppe had gezegd dat ze maar bij mij moesten komen inwonen. Ik zeg haar dat ik eigenlijk van plan was in januari mijn extra kamer te verhuren om zo toch nog iets van inkomsten te hebben. Of ik misschien ook op een kleine financiële bijdrage kon hopen. Niks daarvan, zij zou toch elke dag koken en ik mocht mee eten en zou daar wel bij varen. trouwens dat appartement was niet van mij en ik werkte ook niet meer voor de firma. Ik zeg haar dat het appartement betaald is door Up-Call Antwerpen en dat ik zo toch een deeltje van mijn loon heb gerecupereerd en dat Seppe daar au fond niks over te zeggen heeft. Moet ze allemaal niks van weten. Verbouwereerd stap ik op.
Na een nachtje slapen wordt me duidelijk wat ze op kerstavond bekokstoofd moeten hebben. Jeffrey en Ingrid hadden elk 800 Euro gekregen op payday, zij hadden immers ook huur (samen 650 Euro) te betalen en kregen dus meer (Mij was 4OO Euro toegezegd omdat ik over een appartement beschikte, maar had ik dus niet gekregen. Waarom was me ondertussen iets duidelijker geworden. Inge had namelijk op payday meer geld geëist en gekregen van Seppe, die er wel aan toevoegde: "maar dan moet ik dat geld wel van iemand anders afpakken." Inge had haar payday verhaal op de verjaardag van Jos verteld en we hadden er hartelijk mee gelachen. Ik iets minder want ik snapte nu waarom ik niks had gekregen toen ik als laatste aandraafde om mijn aalmoes te ontvangen. Ik gunde het haar wel, zij wist tenslotte ook niet dat ik het was die het gelag zou betalen, Seppe werd er voor mij maar een des te kluchtiger figuur om.)
Enfin, hun geld is nu blijkbaar opgefeest en op de merry white x-mas die de twee verliefde stelletjes samen met Dirk hadden gevierd, zijn ze met een mooi plannetje op de proppen gekomen: Wij gaan in januari lekker in het appartement van Philip wonen, 't wordt hier toch iets te klein voor ons gevieren, meer ruimte en geen huur te betalen! en Dirk, kom jij er ook maar gelijk bij, hoef jij ook geen huur meer te betalen. Op hun kerstfeestje hadden ze het niet nodig gevonden mij uit te nodigen, geen probleem, maar dan zichzelf uitnodigen bij mij ... t' was maar voor één maand hoor ... lief wel dat ze op kerstavond aan mij gedacht hebben.
Dat ik voor een voldongen feit sta, wordt me deze middag duidelijk als ik langs hen passeer en Inge alleen aantref. Ik vat kort mijn grieven samen: Zij krijgt (vanwege huurlast appartement)het dubbele toegezegd van mij, incasseert uiteindelijk het driedubbele en ik niks, en palmt - als klap op de vuurpijl - nog eens mijn appartement in ook. Nou, dat viel niet in goede aarde. Dat ik godverdomme blij mocht zijn dat ik zelf nog in het appartement kon blijven ... en als ik niet akkoord ging ... één simpel telefoontje volstond om me stande pede met mijn klikken en klakken uit mijn appartement te laten gooien ... of ik dat dan misschien verkoos ...? geen enkel probleem, zo gebeurd ... wil je het zo ...?
Angstaanjagend hoor, zo'n wijf dat haar zinnen op een nieuw nest gezet heeft.

De maskers zijn gevallen! Ze blijven me verbazen, de mensen.
Nu had ik hen best onderdak willen bieden om hun te redden uit een penibele situatie - als gasten. Als inbrekers ligt dat iets moeilijker ...

'k Heb eigenlijk altijd wel sympathie gehad voor Jeffrey en Ingrid, echt wel twee feestneuzen zijn het. 't Probleem is dat ze niet verder denken dan hun neus lang is en ze zich bovendien nog makkelijk bij de neus laten nemen ... door Seppe bijvoorbeeld ...

Geen opmerkingen: