dinsdag, december 21, 2004

Shoes for Sale!

Veiling van mijn schoenen, weldra op Ebay. Let wel, in erbarmelijke staat, details volgen ...



Ik herinner me nog precies de dag dat ik ze gekocht heb, 8 september 2004, de eerste verjaardag van mijn eerste petekind, Lux, dochter van Ann en Alvin, waarvan ik precies een jaar tevoren ook de eerste foto's had genomen. De sneakers waarmee ik de zotte zomer van 2004 was doorgedanst waren in een dusdanige staat dat ik er niet mee durfde verschijnen op het verjaardagsfeestje van Lux, hoewel ze nog heel lekker liepen. In kocht ze in een zaak op de Turnhoutsebaan in Antwerpen die enkel artikels uit faillisementen verkocht, 25 Euro betaalde ik. Ze zijn van het merk van Olivier Strelli, de man die ook tekende voor de pakjes van het Sabena personeel (nog zo'n spectaculair faillisement) en die nu op veilingen een aardige duit opbrengen.
Ik zocht en vond ook een geschikt geschenk voor Lux in een Oxfam winkel iets verderop, politiek correct cadeau ook: een houten wagentje op 4 wielen, houder van 4 potloden die er als stekels uitstaken en waarmee ik die kleine uk, die maar net haar eerste stapjes had gezet en weldra haar eerste woordjes zou articuleren, in de wonderen van de locomotie en de telegrafie, het wiel en het schrift, wou inwijden.
De helft van de opbrengst van de veiling van mijn linkerschoen wil ik graag aan Lux schenken - niet dat het een verwaarloosd kind is hoor!

De helft van de opbrengst van mijn rechterschoen wil ik dan weer schenken aan Julia, mijn tweede petekind, een nieuw personage die slechts enkele weken geleden voor het eerst het levenslicht zag. Zij is de dochter van Ania, beste vriendin van Ola, mijn Pools (ex?)vriendinnetje die momenteel samen met Ali op mijn laatste Antwerpse verblijfplaats, een studiootje ergens in Allochtoniƫ, vertoeft. Ola, 23 jaar en laatstejaarsstudente economie leerde ik in de nasleep van de zotte zomer van 2004 in cafe frituur kennen waar zij poetste om haar studies in Polen te bekostigen. Ania, haar beste vriendin en studente filosofie is terminaal kankerpatiƫnte en wordt door de dokters in Polen nog slechts enkele maanden gegeven ... en dan kwam anderhalve maand geleden het bericht uit Polen dat zij in haar zevende maand zwanger is ... een mirakel, zo zeiden de dokters! Julia is dus ondertussen geboren: "Julia is a big girl she waights almost 3 kg, she's got a lot of hair and big dark eyes, she's waving to you with hre foot as big as a wallnut." liet Ola me enkele dagen geleden weten. Welcome to this cruel world, Julia.

Geen opmerkingen: