dinsdag, december 14, 2004

Payday Payday

De tiende is traditioneel de dag dat de lonen worden uitbetaald bij Up-Call, zo ook in Telerife. Deze 10e December was wel bijzonder. Op de spoedvergadering zaterdagochtend 27 November had Telerifebaas Seppe (Jose Rachel Solemne is zijn echte naam) aangekondigd dat het moederbedrijf in Belgiƫ de tijdige uitbetaling van de lonen niet kon garanderen en hij de keus liet aan de telefonisten of ze al dan niet wilden voortwerken. Sloeg in als een bom voor de Telerifianen, voor mij niet echt een verassing want ik moest nog steeds mijn loon van October ontvangen. Hij zou wel zien dat hij de minimum Spaanse lonen van hun officiƫle contract zou proberen te betalen. Voor de meesten een koude douche want dit betekende slechts een fractie van hetgeen ze normaal zouden ontvangen. Er volgde een vurige oproep tot solidariteit. Vanaf nu waren we op ons eigen en hij had nog geld om 2 maanden voort te kunnen. Maar als we met vereende krachten er tegenaan zouden gaan en nieuwe klanten zouden binnenhalen dan zou ons een nog zonniger toekomst wachten. En schrik moetsen we niet hebben, onze Belgische lonen zouden gehandhaafd blijven, daar zou hij wel voor zorgen. Iedereen werd uitgenodigd voor een persoonlijk gesprek na de vergadering om te bepalen wat de pecuniaire minimumvereisten zijn om te overleven en of hij op medewerking kon rekenen. "Ik ben nu de baas en vanaf nu komt alles uit mijn zak", voegde hij er fijntjes aan toe en gaf zichzelf een poepslag - niet de laatste keer dat Seppes poepslag in het prachtige kantoor te Zentral Center zou weerklinken (huur: +/-12.000 Euro).

Geen opmerkingen: