zondag, januari 09, 2005

Het Groteske als Gift: exemplaar n°1


klik hier voor vergroting

"Leben sei schreiben"
"Atupal ist nirgends oder überall, liebe Freundin."

Dit waren de twee motto's die ik mijn thesis had meegegeven, beide van de frühromanticus Friedrich Schlegel.
"Opdat leven schrijven weze", dat is ook wat ik momenteel tracht te realiseren. De theoretische basis schreef ik 20 jaar geleden in mijn thesis neer. Wie dus geinteresseerd is in de filosofie waarop mijn leven gebaseerd is, leze mijn thesis. Let wel, 't is geen makkelijke kost.
Derrida leverde de theoretisch grondslag. Hij is mijn geestelijke vader, zoals ze zeggen. Enkele maanden geleden is hij gestorven. Het was Ola, mijn Poolse ex?vriendinnetje, die mij het bericht van zijn dood vanuit Polen via de telefoon meldde. Mijn stem stokte en tranen schoten me in de ogen. Twee boeken heb ik meegenomen naar Tenerife: "Voyous" en "Spectres de Marx", later werk van Derrida. Door mijn leven hier zal ik deze boeken trachten te begrijpen. Lezen en leven gaat bij mij hand in hand. Wat ik lees krijgt maar zin als ik het ook al stappend tegenkom. Een dikwijls vreemde wisselwerking...

Geen opmerkingen: